بلاگ

وارد کردن اطلاعات ایرفویل دلخواه در XFLR5

در نرم افزار XFLR5، قابلیت ایجاد اتوماتیک ایرفویل های سری NACA چهار و پنج رقمی وجود دارد. برای این کار کافی است از منوی foil، گزینه naca foil انتخاب شود. در پنجره باز شده شماره کد ایرفویل ناکا 4 یا 5 رقمی را وارد و تعداد پنل مورد نیاز نیز مشخص گردد.

منوی ایجاد ایرفویل های سری ناکا 4 و 5 رقمی

برای وارد کردن ایرفویل های دلخواه به غیر از سری ناکا می توان از انواع پایگاه های داده ایرفویل، نقاط ایرفویل را در فایل با فرمت .dat ذخیره نمود. یکی از بهترین پایگاه های اطلاعات انواع متنوع ایرفویل ها در سایت با لینک زیر موجود می باشد.

https://m-selig.ae.illinois.edu/ads/coord_database.html

سایت پایگاه داده مختصات انواع ایرفویل

شکل صحیح قرار گیری نقاط ایرفویل می بایست به نحوی باشد که سطر اول اسم ایرفویل و سطرهای بعدی نقاط ایرفویل می باشد. در هر سطر مختصات x با یک فاصله از مختصات y تفکیک می شود. ستون اول نقاط x و ستون دوم نقاط y است. در شکل زیر نحوه صحیح اطلاعات نقاط ایرفویل دلخواه در فایل با فرمت .dat نشان داده شده است.

فرمت صحیح داده های مختصات ایرفویل

سطر اول مختصات نقاط ایرفویل می بایست نقطه بالایی لبه فرار ایرفویل باشد. سطرهای بعدی باید به نقاط سطحی از ایرفویل باشند که به صورت پادساعتگرد از ابتدای لبه فرار ایرفویل انتخاب می شوند. اگر ترتیب نقاط سطرها به این شکل نباشد، مشکل جدی در محاسبات xflr5 ایجاد می نماید. بنابراین این ترتیب، می تون گفت سطر نهایی نقاط، مختصات نقطه پایین لبه فرار ایرفویل می باشد.

برای وارد کردن داده های مختصات این ایرفویل کافی است در پروژه برنامه xflr5 از منوی file و بخش open، فایل حاوی مختصات نقاط ایرفویل با فرمت .dat انتخاب گردد. سپس ایرفویل مد نظر در پنجره لیست ایرفویل های پروژه اضافی می گردد.

لازم به ذکر است که بعد از وارد کردن نقاط ایرفویل در نرم افزار، اگر ایرفویل نرمالایز نبود (طول وتر بیش تر از یک واحد باشد)، می بایست توسط ابزارهای خود نرم افزار عمل نرمالایز صورت گردد. همچنین معمولا پنل بندی ایرفویل های وارد شده دقت کافی برای محاسبات عددی نرم افزار را ندارند و می بایست با ابزار refine globaly از منوی foil، مجدد ایرفویل مد نظر پنل بندی مناسب ایجاد گردد.

منوی ویرایش پنل بندی ایرفویل

 

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید